A ceruzafogás fontossága, a kézügyesség fejlesztése
Számtalan mondóka, ének áll a rendelkezésünkre, hogy játékos módon fejlesszük gyermekünk kézügyességét, testtudatát. Ezek nemcsak fülbemászó szövegezésükkel és kellemes dallamosságukkal, hanem a hozzájuk társítható játékos mozgássorokkal, kiváló fejlesztési lehetőséget biztosítanak gyermekeink számára.
A helyes ceruzafogás, általában a helyes marokzárással kezdődik, és csak ezután koncentrálhatunk a megfelelő háromujjas vagy négyujjas tartásra. Nálunk az oktatásban elsősorban a háromujjas, dinamikus fogás a legismertebb, talán legelfogadottabb, és valóban ez az egyik legkényelmesebb is. A boltokban számtalan klassz marokzsírkréta található, így már 1,5-2 éves kortól igazán sokat tehetünk azért, hogy csemeténk megszeresse a színezést, rajzolást.
Hogy miért is fontos a helyes ceruzafogás?
Mint minden helytelenül rögzült testtartás esetében itt is érvényes az, hogy előbb utóbb szervezetünk jelez. Fáj, húzódik, túl korán kifárad gyermekünk, és ezzel együtt pszichésen is feladja. A helytelen ceruzafogás és testtartás együttesen azt is eredményezheti, hogy csemeténk nem megfelelően látja azt amit ír, így kifejezetten csúnya, szabálytalan lesz a külalak. A helytelen ceruzafogás miatt kialakult figyelmi többlet, lassúság pedig, a valós feladatok megoldásától veszi el az energiát, így tévesen azt hihetjük, hogy gyermekünk figyelmi problémákkal is küszködik.
A papír egyértelműen jelzi, ha valami gond van. Lyukas lesz, szakad, a mélyen szántó vonalak pedig még a radírozás után is megmaradnak. Így a fáradtság és görcsös odafigyelés árán körmölt szavak, az iskolakezdés örömére komoly árnyékot vethetnek.
Mégis mi az, amivel akár mi is játékos formában hozzájárulhatunk, hogy gyermekünk finommotorikája egyre kifinomultabb legyen? Hogyan is segíthetjük elő, hogy kialakuljon a helyes ceruzafogás?
Az alábbi lehetőségek egy része, akár egészen pici kortól használható, természetesen felnőtt felügyelettel.
- Pakolás, építés, legózás.
- Terítés, szalvéta hajtogatás.
- Kanál, villa és a kés használata, pohárba a víz öntése.
- Homokozás, lapátolás, homoksüti készítés, homokba botokkal vagy ujjal rajzolás.
- Sütés-főzés a konyhában. Kekszek gyúrása, formák használata. Szőlő szemezése, banán összetörése villával vagy kézzel, fűszerek aprítása mozsárban. Nagyobb korban szeletelés, vajazás, csipetke készítés.
- Gyurmázás, kézzel formázás.
- Öltözés, vetkőzés, zokni gombócozás, cipő tépőzár használata, majd idővel a cipő kötése, a cipzár és gombolás tanulása.
- Magok ültetése, válogatás, egészen apró dolgok csipegetése.
- Gyöngyfűzés, „pötyi kirakózás”.
- Kavicskréta használata.
- Színezés, rajzolás, festés, vágás, tépés, ragasztás, kreatív dekorációk készítése.
- Hajtogatás. Ruhák, majd papírból csákó, repülő, hajó készítése.
- Csavaros kupakos palackok nyitása, zárása.
- Barkácsolás, szögelés, csavarozás.
- Fonás, karkötő készítés.