Megalapozó.hu

Finommotorika, vagyis a kézügyesség fejlődése az első életévben

Az első életévben a nagymozgások fejlődése mellett hatalmas szerepet kap a finommotorika alakulása is.

1-3 hónapos korig

Fogó reflex: ha a baba tenyerébe helyezzük az ujjunkat, akkor ő azonnal megragadja, és minden erejével szorítja, akár még ülésbe is húzható így a picurkánk. A harmadik hónap végére szépen lassan leépül, és a tudatos ököl nyitás-csukás veszi át a helyét.

Ebben az időszakban a karok még sűrűbben vannak hajlított helyzetben, a testhez közel. Kezeit szájához viszi, cuppogja, esetleg hüvelykujját szájába veszi, így nyugtatja magát. Karmozgásait még sokszor befolyásolja egy-egy reflex, a tudatos irányítás kezdetben hiányzik. A harmadik hónap végére azonban ez fokozatosan megváltozik, így babánk gond nélkül nyújtja-hajlítja karjait, nézegeti kezeit, megpróbál megérinteni közelében lévő tárgyakat.

4-5 hónapos korig

Egyre tudatosabban észreveszi kezeit, megfigyeli azokat. Tárgyak után nyúl, kisebb tárgyakat rövidebb ideig megtart, rázza, csörgeti azokat. A hüvelykujj már nem fordul vissza a tenyérbe, ha ökölbe szorítja a kezeit. Időnként egyik kezével megragadja a másikat. Az ötödik hónap vége felé két kézzel összehangoltan nyúl a tárgyakért, leveszi a fejéről a kukucs kendőt, megfogja, a szájához emeli a számára érdekes dolgokat. Innentől kezdve mindent a szájába vesz.

Mindenképpen jelzés értékű, ha ebben a korban még mindig szorosan hajlítva vannak a karok, és a hüvelykujj is a tenyérbe hajlik.

Érdemes szakemberhez fordulnunk, ha a baba sikertelen a tárgyak szájhoz közelítésében, szájba vételével kapcsolatban.

Ha babánk folyton csak az egyik kezével nyúl a tárgyakért, érdemes a másik oldali keze felől nyújtani felé a játékokat, ezzel tudatosan provokálni, hogy a másik kezét is használja. Ha ennek ellenére sem indul be a másik kéz használata, jelezzük ezt a gyermekorvosunk, és védőnőnk felé.

6-7 hónapos korig

Már a lábfejeit is gyakran megragadja, lábujjait előszeretettel rágcsálgatja. (Ez remek feladat a medence, a csípő, és a gerinc alsó, háti szakaszának, üléshez való előkészítésére.)  Fogása egyre precízebb, a játékait egyik kezéből a másikba is átveszi. Hosszabb ideig keze ügyében tartja a dolgokat, ritkábban ejti le őket.

Karjait rendszeresen használja támasz helyzetekben, átforduláshoz, illetve hason körbeforduláshoz, esetleg a tárgyakhoz való eljutáshoz. Vállövei kellőképpen lazák, egyben erősek ahhoz, hogy a céljait sikeresen elérje.

Ha azt érezzük, hogy babánk csak az egyik oldalát, egyik kezét használja aktívan, mindenképpen forduljunk szakemberhez.

Figyelemfelkeltő, ha a tárgyak hosszabb ideig történő megtartása ebben a korban gondot jelent.

8-9 hónapos korig

Egészséges mozgásfejlődés esetén, ebben a korban már támasz nélkül ül a baba, ami újabb lendületet ad a kézügyesség fejlődéséhez. A fogás-elengedés még tudatosabbá, játékosabbá válik, játékait egyik kezéből a másikba könnyedén átveszi. Rájön, hogyan ejtse (dobja le) tudatosan a tárgyakat, ha összeütögeti őket, élvezetes „muzsika” veszi kezdetét. ? A hangokra nagyon figyel, így a tárgyak puffanásának, ütögetésének mókás zaja, gyakori ismétlésre sarkalja.

Elkezdődik a ki- és bepakolás élvezetes játéka. Ha valami tiltott dolgot kaparint meg, azt hihetetlen erővel képes megtartani. ? A keménylapos könyveit előszeretettel nyitogatja, lapozgatja, a bennük szereplő kedvenc figuráira mutatóujjal rámutat.

Kezeit az étkezésekhez is szívesen használja. Elkéri a kanalat, azzal az etetőszék tálcáján, tányéron kopogtat, majd megpróbálja a szájához emelni. A kicsöpögött ételt azonnal elkeni, simogatja, pacskolgatja, ismerkedik a textúrájával. Kisebb darabos ételek esetében megjelennek a kezdetleges csippentő mozdulatok.

10-12 hónapos korig

Ebben a korban ismeri a játékok használati funkcióját, így tudatosan bekapcsolja, megnyomja, püföli, kalapálja azokat. A tárgyakat egymásba illeszti, pici formákat szűkebb nyílású dobozba, vödörbe, palackba dobál. A két keze egymást segíti, összehangoltan képesek az együttműködésre. Kockából 2-3 elemű tornyot épít. Puha lapú könyveket lapozgat.

A szociális kapcsolatfelvételben is megjelenik a kezek használata, integet, tapsol, puszit dob. Mozdulatokat utánzó közös énekek esetén, egy-egy elem erejéig bekapcsolódik a mutogatásba. Például a “töröm-töröm a mákot” éneknél, az öklét összeütögeti, a “csipp-csipp csókánál” a hess-hess mozdulatokat kacagva ismétli.  Önállósága az étkezések során is tovább fokozódik. A köles golyókat, kisebb zöldségdarabokat csippentő mozdulatokkal folyamatosan képes a szájába adagolni.

Leave a Reply

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük