Dominancia
Dominancia, mint latin eredetű szó, jelentése: fölérendeltség, irányító jelleg.
A dominancia kialakulásáért szintén az idegrendszerünk felelős. Laterális dominancia esetén megkülönböztetjük a szem, a fül, a kéz, és a láb dominanciáját.
A legtöbb és egyben legideálisabb esetben a gyermekeknél 6-7 éves korra kialakul a domináns oldal, de a teljes megszilárdulás várathat magára akár 8-9 éves korig.
Hogyan alakul ki?
Az agyi fejlődés szempontjából két intenzív szakaszt különböztetünk meg, a születéstől kétéves korig tartó szenzomotoros szakaszt, és az erre épülő, intenzív mozgás-, és beszédfejlődési szakaszt. Így a dominancia alakulását a mozgásfejlődés koronájaként is említhetjük, mivel ez az utolsó állomás. Szerencsés esetben az egyik kéz már 4-5 éves korban határozott dominanciát mutathat gyermekünknél, ám, ahogy fentebb említettem a dominancia teljes alakulása, és megszilárdulása várat magára egészen 6-9 éves korig.
Kevert dominancia
Kevert dominancia estén nincs következetesség abban, hogy melyik fül, szem, kéz, láb domináns. Tevékenységenként eltér, pl. jobb kézzel ír, de bal kézzel eszik.
Keresztezett dominancia
Keresztezett dominancia esetén a fül, szem, kéz, láb dominancia nem azonos oldalra esik.
Inkomplett dominancia
Mindkét oldali testrész intenzív használata. Minimális eltérés látható az oldalak preferenciájában.
Konvertált dominancia
Amikor valaki sérülés miatt kénytelen az egyébként nem domináns oldalt használni.
Átalakított dominancia
Az eredeti balkezes oldaliság megakadályozása, átszoktatással. (Mindenképp kerülendő.)
Átszoktatás veszélyei
Az átszoktatás veszélyei (Barbara Sattler, 1994): „Mivel a veleszületett kezességről való leszoktatás az agyi dominanciát nem változtatja meg, ezért a kéz átszoktatása a nem domináns agyfélteke túlterheléséhez és a Corpus callosumban a két agyfél közötti „átjárás” nehézségeihez vezet.
Átszoktatás esetén a tanulásban tükröződő következmények mellett, megjelennek az ún. másodlagos, viselkedésbeli (osztály bohóca, erős teljesítmény kényszer, körömrágás…) „tünetek”.
Hogyan figyeljük meg gyermekünk kéz dominanciájának alakulását?
- Az étkezéseknél, ivásnál melyik kezébe veszi a kanalat, villát, poharat.
- Ajtónyitás.
- Kapcsolók használata.
- Alkotó tevékenységeknél, színezés, rajzolás, vágás.
- Kártyaosztás.
- Labdajátékok esetén melyik kézzel céloz, pattogtat.
Hogyan figyeljük meg gyermekünk szem dominanciájának alakulását?
- Kaleidoszkóp használat.
- Kulcslyukba kukucskálás.
- Palackba nézés.
- Fényképező, távcső használata.
Hogyan figyeljük meg gyermekünk fül dominanciájának alakulását?
- Hallgatózás.
- Telefon használat.
Hogyan figyeljük meg gyermekünk láb dominanciájának alakulását?
- Labdarúgás, labdapasszolgatás.
- Székre felállás.
- Nadrágfelvétel.
- Csúszkálás.
Mit tehetünk az alapozó terápiával, ha a gyermekünknél észlelhető tanulási zavarokat a dominanciája okozza?
Az alapozó terápiával dominanciát nem állítunk át, de hatására a dominancia áttevődhet (átmeneti vagy végleges időtartamra) a másik oldalra. Elsődleges célunk a két oldal felerősítése és a keresztcsatornák szinapszisainak dúsítása. Ez az idegrendszeri fejlesztés átfogó, sokszínű programjával lehetséges.